joi, iulie 14, 2011

Portugalia 2011. Episodul 3. Trasee turistice

Trei zile am batut Portugalia cu o masina inchiriata. Sintra, Cabo da Roca, Porto, Sesimbra, Fatima, sa tot mergi. Iar la ei la tara chiar nu se vede buda din fundul curtii. Se vad case albe, ca alea grecesti, cu acoperisuri cu olane pe care troneaza instalatiilor solare. Plin de maslini, palmieri si leandri. Buruienile de la ei... aloe, exact ca a mea din balcon. GPS-ul e o fita in Portuglia, unde ai o retea de autostrazi si de sosele nationale pusa la punct de vreun neamt, altfel nu se explica de ce ai atata indicatoare. Practic... e greu, foarte greu sa te ratacesti.

Guincho
Asta e cea mai tare plaja de surf a lor. Batea un vant de te lua din picioare. Nisipul iti zbura in ochi daca nu aveai ochelarii de soare, si simteai mici particule cum te lovesc in chelie. Am scuturat perisorii mei (5 milimetri) timp de 5 minute sa scap de nisip. Dar ramane cea mai faina plaja pe care am vazut-o. Cu toate ca mereu am spus ca vreau sa fac surf, cu toate ca era acolo o scoala de surf, m-as fi gandit de 10 ori inainte sa intru in Atlantic, acolo.Dupa Guincho, Cabo da Roca. Cel mai vestic punct al Europei. Frumos. Hau de cateva sute de metri la picioarele tale, vant moderat, priveliste... sa innebunesti. Stai si te uiti si se scurge stresul pe panta pana la Ocean. Totul e in drum spre Sintra, un soi de Sinaia a portughezilor, doar ca au mai multe castele si nu au vile inghesuite si urate ca la noi. Un drum plin de serpentine, pe care simti ca sofezi sau ca ai mancat prea mult, depinde de personaj. La Sintra, sa cautati Villa David, un restaurant superb. Portiile sunt extrem de generoase, o spun eu care am 104 kile, dar vinul casei e totalmente de doi bani. Nota de plata e ceva mai scumpa, vreo 10 euro pentru un pranz copios cu salata si desert si bautura. Dar evitati vinul ala al casei ca e acru ca lamaia. Asta e, nu am papila antrenata, sunt taran si prefer spritul cu Jidvei sau Sarica Niculitel.

Porto....
... mi s-a parut mai frumos decat Lisabona. Nu stiu de ce, dar raul Duro pare mult mai fain decat estuarul lui Tejo. Poate ca pestii aia imensi de langa mal sunt de vina, poate pustanii care sareau de pe pod si care mi-au adus aminte ca si eu faceam de astea la varta lor. Sincer, as fi sarit si eu de pe pod, dar cand esti cu o Oaka dupa tine incerci sa stai cuminte. Strazi micute, case etajate pana la nivelul la care au simtit ei ca e cazul sa se opreasca, niste catedrale si turnuri facute parca din nisip pe plaja, atmosfera ceva mai destinsa. Un oras frumos, un port frumos, doar dupa el a fost botezata tara - Portugalia, adica Portul Frumos.

Fatima
Locul aparitiilor Sfintei Fecioare Maria a devenit acum un soi de melanj intre religie si comercial. Hotelul Aleluia e un exemplu, dar mai sunt si altele. La magazin se vad figurine din ceara care imita corpul uman. Te doare piciorul, cumperi un picior de ceara si il lasi la topit, alaturi de o rugaciune si o lumanare. In viata mea nu am vazut mai multe soiuri de rozarii scoase la vanzare, si ... normal, mi-am cumparat cateva pentru membrii catolici ai clanului, sa aiba suvenir. Mai mult, chiar mi le-a binecuvantat un preot portughez. Ce mi-a ramas pe retina la final... nu biserica, nu slujba, nu mormintele ciobanasilor, ci o pelerina. Femeie la cam 30 de ani, mergea in genunchi, pe un soare demential, la pranz, avea de parcurs o distanta de aproape 1,5 km, iar in spate avea un copil de maximum un an. Ala micul zbiera din toti rarunchii, dar ea nu se oprea. L-a trecut in fata, cu ham cu tot, dar atat, a continuat sa mearga in genunchi spre biserica.

Sesimbra...
... nu e statiune la Ocean, e sat de pescari. Are strazi inguste, pavate cu piatra cubica, are o atmosfera de comunitate ptriarhala pe care abia acum se altoiesc hoeluri si magazinuri de suveniruri. Aici e si singura plaja care semana la perfectie cu superbele plaje de la greci. Nisip ft fin, apa extrem de rece, doar esti la Ocean, dar limpede. Si la fel ca la greci, era plin de pesti la mal si in apropiere. Ii vedeai de pe nisip, din apa, la adancimi de maximum 3 metri, de pe caiac, de pe faleza. Ii vedeai si la restaurant, dar acolo era deja alta smecherie. Am cerut la pranz un meniu al zilei pentru ca era scris mare si anunta peste spada. M-au speriat portughezii. Am avut patru bucati de peste prajit, mari cat palma mea de fost handbalist, plus o OALA de lut plina cu orez cu rosii, patrunjel si inca niste condimente ft fresh. Aveai impresia ca mananci un pilaf cu rosii in care a stors careva lime. Pret... 4,5 euro. :) E drept, ca inainte sa mananc am intrebat daca aia e doar portia mea si nu cumva trebuie sa mai dau si la altii. Era o portie doar! Am iesit mai scump cu berea, ca am bagat 2 caneca, adica halbe de 400 de ml, apanajul marilor betivi in Portugalia, unde au paharutze de 250 sau 330.

Un comentariu:

  1. Anonim8:33 a.m.

    Mai Nica Povestitoru', ar trebui sa faci un ghid de calatorie comentat de mataluta si sa-l publici. Ai si har si haz.
    Bafta la mai multe si mai bune. Ti pup !!

    RăspundețiȘtergere